|
The Solution to the Mind-Body Problem in Searle's Philosophy of Mind
Popelář, Jan ; Kranát, Jan (vedoucí práce) ; Moural, Josef (oponent)
Tato práce se zabývá problémem mysli a těla ve flozofi mysli amerického flozofa Johna Searla. Zkoumá jeho kritiku flozofcké tradice tohoto problému, která nás podle jeho mínění vedla k přijetí zavádějících kategorií a kritiku vědecké metodologie, která nás nutí k redukci mysli a vědomí na jejich fyziologii. Dále se věnuje jeho navrhovanému řešení problému mysli a těla, jeho defnici vědomí, intencionality, subjektivity a také jeho slavnému argumentu "Čínského pokoje". Ačkoliv tato práce zkoumá Searlovi teze kriticky a poukazuje na jejich častou problematičnost, není to komentář či rozvedení jedné jeho specifcké teze. Jejím primárním účelem je zhodnocení Searlovi koncepce vědomí v kontextu flozofcké tradice problému mysli a těla. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)
|
|
Morální kritika umění v pojetí Noëla Carrolla a Beryse Gauta
Davidová, Sára ; Stejskal, Jakub (vedoucí práce) ; Kubalík, Štěpán (oponent)
V této práci se zabývám morální kritikou umění v pojetí dvou amerických estetiků, kteří dospěli k názoru, že je legitimním přístupem v hodnocení umění. Konkrétně ji charakterizuji v pojetí Noëla Carrolla a jeho koncepce umírněného moralismu a v pojetí Beryse Gauta a jeho koncepce eticismu. V rámci práce jsou vymezeny i ostatní přístupy, kterými je možné hodnotit umělecké dílo. Morální kritika je vysvětlena na vztahu morálních a estetických hodnot a na vztahu díla a jeho recepce. Práce se soustřeďuje na názory Carrolla a Gauta o kognitivním zisku umění a jak je tento fakt spojen s úvahami o morálce.
|
|
From Language to Sign: Three Stages of Cognitivism
Kadavá, Šárka ; Švantner, Martin (vedoucí práce) ; Marcelli, Miroslav (oponent)
Tato diplomová práce popisuje tři fáze kognitivismu, který v první polovině 20. století vznikl jako reakce na antimentalistickou tradici filozofického myšlení (reprezentovanou mimo jiné Charlesem S. Peircem a Charlesem Morrisem) a který byl umožněn zejména takzvaným lingvistickým obratem ve vědě (především v analytické filozofii), jenž mentální jednotky, považované za nevědecké, nahradil jednotkami jazykovými, pojímanými jako odraz mentálních stavů, a navíc umožňujícími adekvátní zkoumání. Práce je do velké míry vedena knihou On Minds and Symbols Thomase C. Daddesia, která je považovaná za jeden z prvních explicitních pokusů o formulování kognitivněsémiotické perspektivy a v rámci níž autor mapuje předchozí vývoj kognitivního paradigmatu. Nejprve jsou tak popsány faktory, jež vznik kognitivismu umožnily, a poté jeho vývoj, který lze rozdělit podle vzoru Daddesia na dvě vlny. Tato práce však Daddesiovu knihu přesahuje a stanovuje třetí fázi, kdy kognitivismus v rámci sémiotiky vzniká jako samostatné pole bádání, tj. kognitivní sémiotika. V rámci tohoto vývoje práce sleduje zejména proměnu pojímání vztahu jazyka a mysli, který je pro kognitivně- lingvistické vědy klíčový, a ustanovení znaku jakožto jednotky relevantní pro studium lidské kognice.
|
|
Environmentální estetika Allena Carlsona a psychická distance Edwarda Bullougha
KRATOCHVÍL ŠMAJCLOVÁ, Kateřina
Základním tématem této bakalářské práce je představení environmentální estetiky Allena Carlsona a teorie psychické distance Edwarda Bullougha. Pozornost je zde věnována především způsobu oceňování estetických objektů a rozdílnému nahlížení na estetickou zkušenost. Analýze je podrobeno především Carlsonovo odmítnutí ideje nezainteresovanosti a konceptu psychické distance, a jejich označení za nevhodné pro estetické oceňování environmentu.
|
|
The Solution to the Mind-Body Problem in Searle's Philosophy of Mind
Popelář, Jan ; Kranát, Jan (vedoucí práce) ; Moural, Josef (oponent)
Tato práce se zabývá problémem mysli a těla ve flozofi mysli amerického flozofa Johna Searla. Zkoumá jeho kritiku flozofcké tradice tohoto problému, která nás podle jeho mínění vedla k přijetí zavádějících kategorií a kritiku vědecké metodologie, která nás nutí k redukci mysli a vědomí na jejich fyziologii. Dále se věnuje jeho navrhovanému řešení problému mysli a těla, jeho defnici vědomí, intencionality, subjektivity a také jeho slavnému argumentu "Čínského pokoje". Ačkoliv tato práce zkoumá Searlovi teze kriticky a poukazuje na jejich častou problematičnost, není to komentář či rozvedení jedné jeho specifcké teze. Jejím primárním účelem je zhodnocení Searlovi koncepce vědomí v kontextu flozofcké tradice problému mysli a těla. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)
|
|
Morální kritika umění v pojetí Noëla Carrolla a Beryse Gauta
Davidová, Sára ; Stejskal, Jakub (vedoucí práce) ; Kubalík, Štěpán (oponent)
V této práci se zabývám morální kritikou umění v pojetí dvou amerických estetiků, kteří dospěli k názoru, že je legitimním přístupem v hodnocení umění. Konkrétně ji charakterizuji v pojetí Noëla Carrolla a jeho koncepce umírněného moralismu a v pojetí Beryse Gauta a jeho koncepce eticismu. V rámci práce jsou vymezeny i ostatní přístupy, kterými je možné hodnotit umělecké dílo. Morální kritika je vysvětlena na vztahu morálních a estetických hodnot a na vztahu díla a jeho recepce. Práce se soustřeďuje na názory Carrolla a Gauta o kognitivním zisku umění a jak je tento fakt spojen s úvahami o morálce.
|
|
Využívání počítačových simulací ve výuce medicíny
Hübnerová, Iveta ; Šisler, Vít (vedoucí práce) ; Slussareff, Michaela (oponent)
Diplomová práce se zabývá využitím metody počítačových simulací ve výuce, se zaměřením na medicinskou oblast. Podává možnosti využití počítačových simulací i v jiných oborech. Uvádí možnosti podpory výuky pomocí počítačových simulací, analýzu efektivních přístupů a možné bariéry při implementaci. Praktický výzkum je založen na kvalitativní analýze aktuální situace využívání simulací na lékařských fakultách v ČR. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)
|
|
Estetické oceňování přírody z hlediska současné environmentální estetiky
Čechová, Veronika ; Dadejík, Ondřej (vedoucí práce) ; Kaplický, Martin (oponent)
Tato práce je věnována současné environmentální estetice. Hlavní část práce tvoří přehled a srovnání moderních teorií této relativně nedávno vzniklé disciplíny. Výchozím bodem je dílo zakladatele současného přístupu k estetickému oceňování přírody v rámci anglo-americké estetické teorie, Ronalda W. Hepburna. Následně jsou představeny teorie hlavních dvou postav současné angloamerické environmentální estetiky: Allena Carlsona a Malcolma Budda. Hlavním cílem práce je vysledovat základní myšlenkové linie vycházející z Hepburnova díla, rozpracovávané v díle dalších environmentálních estetiků (komparace hodnocení uměleckých děl a přírodních estetických objektů; povrchní a hluboké hodnocení přírodní krásy, možnost kritiky přírodní krásy, aj.). V potřebné míře jsou v práci reflektovány i klasické estetické teorie přírodní krásy, neboť tyto tvoří pozadí současného vývoje environmentální estetiky. Klíčová slova Hepburn, Carlson, Budd, environmentální estetika, komparace, kognitivismus, estetické oceňování, environmentální estetický model, příroda
|